Saturday 3 November 2012

Qurban paling bermakna

salam
baru2 nie kita ummat Islam telah menyambut Hari Raya Aidiladha kan
tahun ke-1433 Hijrah
maka kami sebagai perantau mula lah kembali ke kampung halaman masing2
even cuti 4 hari jek
n isnin after 2 ada exam midsem
namun raya punya pasal
ada aku kesah.......*gaya gengster la sangat kan
dah balik ke kolej ahad 2 baru nak gelabah
padan muka laaa alyaa ooiii
huuuuuuuu

namun,ada hikmah aku balik
sebab raya tahun nie adalah raya yg paling bermakna
yg aku rasa nikmat nye tak pernah aku alami sebelum nie
seolah2 ada kerahmatan di sebalik raya haji tahun nie
mungkin berkat doa nenek,mak n makcik2 aku
tak ketinggalan doa kami2 generasi anak2
ape doanya??
inginkan kebahagian menjadi milik abadi keluarga kami
sudah semestinya
=)

bermula hari raya pertama,kami ke tempat penyembelihan
tahun nie semua adik beradik mak masuk bahagian korban
termasuk wan sekali
so semua jadi 7 bahagian
dapatlah sekor lembu
pi tempat sembelih kat umah kawan makteh
mula2 nak suh orang2 tua jek pi
sebab kena akad kan before sembelih
better tengok pancutan darah pertama
tapi last2 makandak aku bawak kereta MPV die
so muatlah kami anak2 nak ikot
haha
senyap sunyi la sekejap Beserah 2 kami takde
heh3
dah selesai sembelih,lembu dilapah oleh anak buah kawan makteh
belah empat lembu 2
pastu terus angkut masuk lori makteh
means proses2 after 2 kami la kena settle sendiri kat rumah
maka bermulalah satu kerja yg tak pernah2 hayat aku buat
iaitu pegang pisau
errrrr......bukanlah!!haha
dedeh daging2 tu dari tulang
then potong2 daging untuk disimpan
untuk dimasak
biasanya b4 nie kaum lelaki jek yg wat sume keje 2
perempuan biasanya akan amik daging yg dah siap diasing dari tulang
n masak jek
tapi kali sangat berbeza
makcik2 pown rasa teruja
1st time bagi diowang jugak sebenanya
waaaaaa...mmg excited!!!
part paling takley tahan nak basuh perut lembu 2
kena basuh kat sungai guna kapur
tapi yg gi pown sorang pakcik ngan kami2 anak2 buah
masalahnya sume anak dara jek
ada sorang jek pown adik laki ak ikot
pakcik ak yg lain ada urusan lain
mencabar gak rupanya basuh perut lembu 2
huk3
tapi yg best nye pas abih basuh
sakan kami bermandi manda kan
dah laa takde orang kat sungai time 2
dah hari raya kan
buang tebiat pi main sungai
hahahahhaa


then esok nye kami adakan satu kenduri
ala2 jamuan raya
even pada asalnya plan wan n makcik nak buat kenduri tahlil
tapi makan2 tetap  buat laaa
ahli keluarga pown dah masuk tiga orang pergi menghadap Illahi
tup2 tak jadi atas sebab2 tak dapat dielakkan
so buat jamuan bese2 jela
saje2 jemput orang makan
kami masak semua lauk sendiri taw
anggaran 100 orang makan jek pown
lagi pown makteh buat catering
so tak jadi masalah laa setakat 100 org mkan 2
celah gigi orang cakap!
hahahhahaa
cakap besar naaaaa
di samping tu,sambil masak2 prepare2 aku nampak keluarga kami bersatu kembali
ada sorang makcik aku yg pernah menjauhkan diri
*sebab sakit
sekarang dah mula bergaul
dan bergurau senda ngan kami
*ngan anak sedara still garang jugak sebenanya
tapi ok laa kan boleh masak bersama
dah lama aku rasa hilang makcik ak sorang 2
huhuhuhuhuhu
tapi taun nie dia dah kembali!!!!!!!
nie sebab kedua raya taun nie paling bermakna

lastly,kenduri yg kami buat berjaya
mula2 macam cuak takot takde orang datang
bukan ape
sebab banyak tempat buat korban n kenduri gak hari yg sama
bimbang jelaa
tapi plan tetap diteruskan
n alhamdulillah
makanan cukup2
tak lebih banyak sangat pown
bersyukur sangat2 Allah permudahkan
kami nie jemputlah jugak kawan2 yg ada kat kuantan time 2
nak meramaikan orang
heh3
tapi okay laa overall nye....
so nice
sebab tu happy

p2 nak balik ke kolej
tak naik bas pown
ayahteh anta!!!
hahahhaaahha
sebabnyaaa
tiket yg aku beli pkul 10.30 malam hari ahad
so dari kuantan dalam 3 jam kalo tak jam
mau pukul 2 lebey aku sampai nati
p2 nak naik teksi lagi
seram weh......
last2 ayahteh cakap biar dia anta jelaa
dah isnin ak ada exam pulak
keje gila laa kalo balik isnin jugak
so happy berganda2 laaaa
hahahahaha

posing lebih!!!!=P


nie jela gambar time kenduri yg ada dlm fon ak
yg lain ada dlm kamera sepupu ak kot
nie pown tak sume ada
hehehehehe
gambar mak2 pown takde
ada dlm kmera lain
huhuhu
love u olz.....=)

nie laa antara sebab kenapa Qurban taun nie aku rasa sangat bermakna
tahun depan tak tahu lagi macam mana
entah hidup entah mati
itu semua kuasa Allah
kita hanya mampu berserah
namun aku doakan agar kebahagiaan ini berkekalan
selama-lamanya
amiinnn....=)
salam


No comments:

Post a Comment