Thursday 21 June 2012

jahiliyah setelah Islam?

salam
post nie aku tuju betol2 untuk aku
bukan dituju kat siapa2
apatah lagi nak mengutuk or mengata orang sekeliling
ape maksud nye 2?
zaman jahiliyah setelah zaman kegemilangan Islam
faham tak?
uhuhuhuhuhu

kalau mengikut kefahaman kita
jahiliyah tue maksudnye?
tidak tahu apa2
or dalam keadaan naif laa
kasar sikit bodoh
dalam konteks Islam
jahiliyah nie macam tak bertamadun
tidak mengamalkan unsur2 Islam
tengok la sejarah Islam dulu
compare zaman Jahiliyah n zaman setelah Islam mula diterap
dalam ummat manusia
setelah perlantikan Rasulullah sebagai Nabi terakhir kita
barulah nampak banyak kemajuan yg berlaku
sama ada dari segi akhlak
perlakuan serta ekonomi mereka
semua berkembang maju
terbuktilah Islam datang membawa kemajuan
macam tu lah yg aku lihat dalam hidup aku sendiri
dulu sekolah agama
orang cakap even keluar sekolah
kena bawak jugak segala ilmu n amalan yg dah belajar dulu
tapi aku tak berjaya!
fail..................................
Ya Allah.....aku banyak berdosa
aku lalai
leka dengan kesenangan dan nikmat yg Engkau beri
serta segala nya yg Engkau anugerahkan buatku
merupakan suatu ujian
yg tanpa aku sedar
dan anggap ia adalah satu nikmat
malah sentiasa nikmatinya
tidak beringat akan akibatnya
balasan menanti suatu hari
jauh di sudut hati aku
andai aku memang tidak teguh
berada di suasana ini
ingin aku kembali ke tempat asal aku dahulu
di mana aku belajar segala ilmu-Mu Ya Allah
pulangkan aku nikmat-Mu dahulu

kadang2 jauh dari keluarga terutama mak aku
mungkin mudah melekakan aku
lemah nya aku Ya Allah
tak berdaya melawan musuh-Mu
semuanya nampak seronok
mungkin juga ini adalah salah satu dugaan para remaja seperti aku
yg baru mengenali erti hidup sebenar
aku tidak kisah akan pakaianku
orang luar nampak macam hebat sangat laa
tapi hakikatnyaaaa....
semua nya dari hati kan
kalau hati tak berapa cantik
satu badan pown buruk
huhuhuhuhuhuhu

time kat matrik aku masih macam kat sekolah
malah aku yg mempengaruhi sorang kawan aku nie
sampai dia pakai tudung labuh sebab tengok aku
tapiii.........
ternyata aku salah jugak
sekarang dia lain macam jek
hmmmmmm.....
jauh berubah pulak
maybe sebab berubah pown ikot2 orang kot
entohlaa
tak berani aku nak judge orang lain
hati orang kita tak leh nak teka2
salah tafsir boleh jadi fitnah
aku dengki tengok beberapa kawan aku
yg merupakan muslimah sejati
sangat sejati bagi aku
sehingga kawan2 lelaki tak berani tegur
tak sekali toleh pandang dua tiga kali
betapa hebatnya penangan amalan Islam dalam diri mereka
aku bersyukur ngan ape yang aku ada
tapi kalau melibatkan hal nie
takley nak bersyukur
takot satu hari nanti
aku akan jadi terlalu jauh
dari Dia
huuuuuuuuuuuuuu

soal hati memang rumit
lebih rumit bila tidak dipraktik seiring cara Islam
mengikut panduan yg telah Allah berikan
semuanya terkandung lengkap dalam Al-Quran
tiap2 hari baca tapi tak pernah sekali nk amalkan
cukup ke 2?
sekali lalu dalam kepala
hari nie baca
esok dah lupa
kalau teori sains n segala ilmu dunia 2
pandai pulak kita cakap
kena praktik
kena wat amali
baru boleh paham n senang nak ingat
tapi ilmu Allah macam mana?

satu lagi
aku nie suka sangat mengadu masalah kat someone
yg aku pernah cakap dalam salah satu post2 lama aku dulu
soal pergantungan kita kat Allah selaku Tuhan Pencipta kita
Pemilik kita Yg Mutlak
dari Dia kita datang
kepada Dia kita kembali
kadang2 kita lupa akan hal nie
sehingga segala rasa dan masalah
kita adukan kepada mereka yg sama taraf jek ngan kita
fitrah manusia kot
selesa mengadu kepada yg nampak jelas susuknya
bukan bermakna tidak yakin dengan kewujudan Allah
itu sudah menjadi kufur
nauzubillah.........
kepada Allah tetap diadukan
cuma terlebih mengadu kepada manusia lain
tak elok kan
semuanya harus dipulangkan kepada Allah terlebih dahulu
kadang2 Dia datangkan kepada kita ujian bertimpa2
tanda sayang Dia kat kita
tanda rindu Dia mendengar suara kita
merintih mengadu hanya kepada-Nya

betol laa ape yg aku belajar dulu
dalam subjek Al-Quran dan As-Sunnah kot
maaf kalau silap
berkenaan level iman dalam diri setiap ciptaan Allah
dibandingkan semua
dari para malaikat
nabi2 dan rasul
kepada manusia biasa
dan hanya manusia sahaja
ada turun naik nye
seperti kita
ada masa rasa baik
ada masa terasa jahatnya
huuuuuuu

tidak semua budak sekolah agama
even bekas pown
baik sangat
ingat 2
dan contoh aku
adalah diri aku sendiri
aku tidak tuju kat orang lain
sama sekali tidak
kerana aku hanya kenal diri aku
orang lain aku tak kenal 100%
siapa2 terasa
maaf
memang tak tuju kat siapa2
malah marilah kita sama2 membangunkan kembali
zaman kegemilangan kita
dan kepada yg bukan sekolah agama
kamu adalah lebih baik dari kami
even kamu tidak tahu some of ilmu pasal Islam
then baru belajar
itu lebih baik dari kami
yg dah belajar tapi lupa
sebab tak amal
astaghfirullah..........

muhasabah diri sendiri.......
dosa bertimbun
membuat aku teringat kat arwah ayah
apa khabar ayah kat sana?
dosa anak2 ayah nie terlalu banyak
sehingga menyeksa ayah kat sana
tak dapat kaklong nak tebus
hadiah yasin dan sedekah pahala yg tidak seberapa nie jela
tanda balas budi kaklong kat ayah
maafkan kaklong.............
mak cakap doa anak akan lebih cepat sampai kat ayah
harap Allah terima doa2 kaklong
dan moga sampai kepada ayah....
aminnnnnn......


No comments:

Post a Comment