FolLoW bY eMaiL

Thursday, 20 December 2012

manusia dan janji

salam
malam nie merupakan malam kedua study week
study week secara rasminya bermula bagi kami setelah tamatnya kelas Statistic Cik Adliah
petang selasa minggu nie
so lebih kurang seminggu lebih la study week kami nie
harap2 masa diperuntukkan seeloknya agar bermanfaat
tapi kalo dah berjam2 mengadap nota
tepu jugak otak nie
so i decide to get a well rest here.....heh3

hidup kita di muka bumi ini tidak ada tujuan lain
hanyalah untuk mengabdikan diri kepada Allah

firman Allah :
"tidaklah aku ciptakan Jin dan Manusia hanyalah untuk menyembahku"

sebagai hamba Allah sekaligus as a khalifah
kuli vs majikan
ibarat nye kita jadi pembantu rumah n majikan dalam satu masa
dua peranan dalam satu masa
namun yg mana lebih utama??

dalam menjalani kehidupan dunia nie
kita bukan sahaja berhubungan dengan 'majikan' kita iaitu Allah
namun,hubungan dengan pekerja2 kita bila mainkan peranan sebagai khalifah
atau rakan sekerja
tetap kena jaga
lebih berat kerana berkait hati manusia nie
kita takley nak duga
dengan Allah pown berat namun Dia kan Maha Pengampun
piintu taubat sentiasa terbuka
tapi sesama manusia nie
kadang2 even dah ucap kata2 maaf pown
still berbaki dendam or perit sakit hati tu

hal yang aku nak highlight kat sini berkaitan janji
kita memang takley nak lari dari kata2 janji
dalam kehidupan seharian terutamanya
yg paling simple....
janji nak turun cafe sama2
pada jam sekian2
tup2 ada pulak hamba Allah nie tertidur
sampai terlajak masa yg dijanjikan dengan kawannya
hmmmmmm
kata2 maaf pown tak laku dah
bila hati sakit kan
but that's a norm of a human
manusia biasa
bukan maksum
memang sepatutnya dielak perkara sedemikian
tapi soal tertidur nie
even solat pown ada kelonggaran
andai terlajak sebab tidur
boleh diqada'
kalau tak silap ak laaa
takot pulak tersilap maklumat
huhuhuhuhuhuhu
tapi bukanlah sentiasa boleh terlajak!
heeeeeee
ada pulak la syaratnyaa

cuma kes tertidur tadi
jika boleh maafkanlah rakan kita
jika hari ini hari dia
mana tahu esok lusa hari kita pulak
only Allah knows everything....=)

pesanan akhir (bagi post nie jek)
hablum minallah wa hablum minannas...
dua2 kena jaga....
sama berat
jika keduanya pass
insya Allah syurga menanti
wallahualam....=)


No comments:

Post a Comment